Lázně pro učitele?
Ne, učitelé nedostávají lázeňské či ozdravné pobyty, přestože by si to jejich psychicky náročná práce jistě zasloužila. Aby si udrželi duševní zdraví, zkoušejí to jinak.
Šťastný učitel – šťastní žáci! Nebo možná méně silná slova, spokojený učitel – spokojení žáci… Třeba to neplatí doslova, ale rozhodně je důležité, aby učitel byl v dobré kondici tělesné a především duševní. Jak už dlouho víme, obě oblasti jsou propojeny. Je tedy jen dobře, že se duševnímu zdraví, které je zásadní jak pro učitele, tak pro žáky, věnuje zvýšená pozornost.
V italském městečku Trapani bylo letos v květnu v rámci projektu Erasmus připraveno vzdělávání pro učitele s názvem Stress Relief and Well-being Strategies for Teachers, které jim mělo připomenout, jak se o sebe lépe starat, jak zvládat stres, a tím snížit ohrožení syndromem vyhoření. Pro učitele byly připraveny účinné strategie, které při tom mohou být vydatně nápomocné. Pedagogové se také učili, jak přenést tyto techniky na své studenty či žáky.
Z naší školy se semináře zúčastnily dvě pedagožky, Monika Kocháňová a Jana Tomalová. Kurz byl perfektně připravený, zaměřený na praktické využití. Kromě teoretických informací z oblasti neurověd a psychologie byl plný užitečných konkrétních technik a cvičení ke zlepšení osobní pohody učitele i pohody žáků a studentů. Díky vynikající zkušené lektorce Marielle Pugliesi to zkrátka byly takové malé vzdělávací lázně . Přispěla k tomu i bohatá výměna zkušeností s dalšími účastníky. A tak jsme si ověřili, že se s podobnými problémy a nároky ve školství potkávají učitelé prakticky všude po světě. Mohli jsme se obohatit o zkušenosti a inspiraci od kolegů z Finska, Polska, Německa, Litvy, Portugalska, Slovenska, či dokonce z dalekého Reunionu.
Oceňujeme, že máme možnost stále se vzdělávat a inspirovat. Můžeme si jen přát, aby i další učitelé dostali příležitost využívat tak skvěle připravené, kvalitní a užitečné nabídky vzdělávání, jako tomu bylo v tomto případě.
Jana Tomalová




